العودة   حوار الخيمة العربية > القسم الثقافي > خيمة بـــوح الخــاطـــر

« آخـــر الـــمـــشـــاركــــات »
         :: عمليات مجاهدي المقاومة العراقية (آخر رد :اقبـال)       :: نقد كتاب نسب عدنان وقحطان (آخر رد :رضا البطاوى)       :: مأساة الحمار اللذي تاه في الشارع (آخر رد :اقبـال)       :: نقد كتاب حديث الضب (آخر رد :رضا البطاوى)       :: نقد كتاب مبلغ الأرب في فخر العرب (آخر رد :رضا البطاوى)       :: نقد كتاب الكلام على حديث امرأتي لا ترد يد لامس (آخر رد :رضا البطاوى)       :: نقد الكتاب أحكام الاختلاف في رؤية هلال ذي الحجة (آخر رد :رضا البطاوى)       :: نقد كتاب زهر العريش في تحريم الحشيش (آخر رد :رضا البطاوى)       :: نقد كتاب كرامات الأولياء (آخر رد :رضا البطاوى)       :: اصلاحات حكومية - شدة لاتحلين وقرصة لاتثلمين واكلي لما تشبعين (آخر رد :اقبـال)      

المشاركة في الموضوع
 
خيارات الموضوع بحث في هذا الموضوع طريقة العرض
قديم 05-11-2009, 02:52 PM   #1
النسري
عضو مميز
 
تاريخ التّسجيل: Jun 2004
الإقامة: الأردن
المشاركات: 9,066
إرسال رسالة عبر ICQ إلى النسري
Smile شاعر مصري ... نؤيد سيادتك لفترة جديدة ...

نؤيد سيادتك لفترة جديدة ،،، نكمل خلالها المسيرة السعيدة




26/10/2009


* أحمد فؤاد نجم :


نؤيد سيادتك لفترة جديدة


نكمل خلالها المسيرة السعيدة


و بالمرة فيها نبيع الحديدة


مفيش حاجة تانية نبيعها خلاص


نؤيد سيادتك لأجل المزيد


من اللي تحقق بفضلك أكيد


بقينا خلاص ع الحميد المجيد


و ربك لوحده في إيده الخلاص


*********


نبايع سيادته ولا حد غيره


كفايا علينا نبرطع في خيره


و نوم شعب مصر العظيمة و شخيره


يقول للحرامي ما تسرق كمان


نبايع سيادته وابنه وحفيده


مفيش زي فكره قديمه و جديده


خرابك يا مالطة حيحصل بايده


ومين فيكي يعني بيسمع آذان


نبوس ايد سيادتك و رجلك كمان


تخليك معانا يا ريس عشان


وجودك ضرورة فرضها الزمان


و من غير وجودك حقيقي نضيع


دي مصر بتاعتك و احنا ضيوفك


كفايا علينا يا ريس نشوفك


و عاذرين سيادتك و فاهمين ظروفك


عليك بس تؤمر و احنا نطيع


في جزمة سيادتك كلابك يبوسوا


و فوق الغلابة بجزمهم يدوسوا


و شعبك ليلاتي يا ريس غموسه


مذلة و مهانة و حوجة و مر


لكن يعني ما دمنا شعب انتساب


و دايما وأبدا فى حالة غياب


متعملش لينا يا ريس حساب


دي عزبة سيادتك و فيها أنت حر


و دستور ما دستورشى مش فارقة خالص


كلام فاضي كله يا فندم بناقص


كفايا علينا الفساد اللي ماصص


عرقنا و معشش و ضارب جذوره


و ايه يعني تهري جتتنا البلاوي


يوماتي كوارث، فضايح، رشاوي


كفايا علينا القعاد في القهاوي


بنستنى لما الوريث ييجي دوره


ــــــــــــــــــــــ


شاعر مصري
__________________
اللهم اشغلني بما خلقتني له ...

ولا تشغلني بما خلقته لي ...
النسري غير متصل   الرد مع إقتباس
قديم 06-11-2009, 10:35 PM   #2
ريّا
عضوة شرف
 
الصورة الرمزية لـ ريّا
 
تاريخ التّسجيل: Nov 2008
الإقامة: amman
المشاركات: 4,238
إفتراضي

اهلا بك يالنسري

في بوح الخاطر

قصيدة جميلة _ لكنها لاتنطبق على مصر وبس

هذا حال معظم الدول العربية

شكرا لك
__________________
ريّا غير متصل   الرد مع إقتباس
قديم 06-11-2009, 10:40 PM   #3
sunset
عضو مشارك
 
الصورة الرمزية لـ sunset
 
تاريخ التّسجيل: Feb 2002
المشاركات: 480
إرسال رسالة عبر ICQ إلى sunset إرسال رسالة عبر MSN إلى sunset إرسال رسالة عبر بريد الياهو إلى sunset
إفتراضي

النســــــــــــــــــــرى

كلماتك كتييييييير

رائعــــــــــــــــــة

ولكن ليش بتتكلم عن مصر

وشعبه ونومه

تراك شايف الشعــوووب

كلها صاحيه

وما بتنام
__________________

sunset غير متصل   الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2009, 01:26 AM   #4
هـــند
مشرفة
 
تاريخ التّسجيل: May 2008
الإقامة: بلاد العرب
المشاركات: 4,260
إفتراضي

كلنا لها
شكرا على النقل الجميل يا اخي النسري
__________________

هـــند غير متصل   الرد مع إقتباس
قديم 09-11-2009, 11:51 AM   #5
النسري
عضو مميز
 
تاريخ التّسجيل: Jun 2004
الإقامة: الأردن
المشاركات: 9,066
إرسال رسالة عبر ICQ إلى النسري
Smile

الأخوة الأفاضل ... ريّا ... sunset ... هـــند ...

على رأي المثل اللي بيشوف مصايب الناس بتهون عليه مصيبته

دام النوم دائماً ليس فقط في مصر وإنما هي حالة من بعض الحالات المتفشية في باقي الدول العربية ...



ودام الود ...
__________________
اللهم اشغلني بما خلقتني له ...

ولا تشغلني بما خلقته لي ...
النسري غير متصل   الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع


عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)
 
خيارات الموضوع بحث في هذا الموضوع
بحث في هذا الموضوع:

بحث متقدم
طريقة العرض

قوانين المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاح
كود [IMG] متاح
كود HTML غير متاح
الإنتقال السريع

Powered by vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
 
  . : AL TAMAYOZ : .