حوار الخيمة العربية

حوار الخيمة العربية (http://hewar.khayma.com:1/index.php)
-   خيمة بـــوح الخــاطـــر (http://hewar.khayma.com:1/forumdisplay.php?f=31)
-   -   شاعر مصري ... نؤيد سيادتك لفترة جديدة ... (http://hewar.khayma.com:1/showthread.php?t=81491)

النسري 05-11-2009 02:52 PM

شاعر مصري ... نؤيد سيادتك لفترة جديدة ...
 
نؤيد سيادتك لفترة جديدة ،،، نكمل خلالها المسيرة السعيدة




26/10/2009


* أحمد فؤاد نجم :


نؤيد سيادتك لفترة جديدة


نكمل خلالها المسيرة السعيدة


و بالمرة فيها نبيع الحديدة


مفيش حاجة تانية نبيعها خلاص


نؤيد سيادتك لأجل المزيد


من اللي تحقق بفضلك أكيد


بقينا خلاص ع الحميد المجيد


و ربك لوحده في إيده الخلاص


*********


نبايع سيادته ولا حد غيره


كفايا علينا نبرطع في خيره


و نوم شعب مصر العظيمة و شخيره


يقول للحرامي ما تسرق كمان


نبايع سيادته وابنه وحفيده


مفيش زي فكره قديمه و جديده


خرابك يا مالطة حيحصل بايده


ومين فيكي يعني بيسمع آذان


نبوس ايد سيادتك و رجلك كمان


تخليك معانا يا ريس عشان


وجودك ضرورة فرضها الزمان


و من غير وجودك حقيقي نضيع


دي مصر بتاعتك و احنا ضيوفك


كفايا علينا يا ريس نشوفك


و عاذرين سيادتك و فاهمين ظروفك


عليك بس تؤمر و احنا نطيع


في جزمة سيادتك كلابك يبوسوا


و فوق الغلابة بجزمهم يدوسوا


و شعبك ليلاتي يا ريس غموسه


مذلة و مهانة و حوجة و مر


لكن يعني ما دمنا شعب انتساب


و دايما وأبدا فى حالة غياب


متعملش لينا يا ريس حساب


دي عزبة سيادتك و فيها أنت حر


و دستور ما دستورشى مش فارقة خالص


كلام فاضي كله يا فندم بناقص


كفايا علينا الفساد اللي ماصص


عرقنا و معشش و ضارب جذوره


و ايه يعني تهري جتتنا البلاوي


يوماتي كوارث، فضايح، رشاوي


كفايا علينا القعاد في القهاوي


بنستنى لما الوريث ييجي دوره


ــــــــــــــــــــــ


شاعر مصري

ريّا 06-11-2009 10:35 PM

اهلا بك يالنسري

في بوح الخاطر

قصيدة جميلة _ لكنها لاتنطبق على مصر وبس

هذا حال معظم الدول العربية

شكرا لك

sunset 06-11-2009 10:40 PM

النســــــــــــــــــــرى

كلماتك كتييييييير

رائعــــــــــــــــــة

ولكن ليش بتتكلم عن مصر

وشعبه ونومه

تراك شايف الشعــوووب

كلها صاحيه

وما بتنام

هـــند 07-11-2009 01:26 AM

كلنا لها
شكرا على النقل الجميل يا اخي النسري

النسري 09-11-2009 11:51 AM

الأخوة الأفاضل ... ريّا ... sunset ... هـــند ...

على رأي المثل اللي بيشوف مصايب الناس بتهون عليه مصيبته :)

دام النوم دائماً ليس فقط في مصر وإنما هي حالة من بعض الحالات المتفشية في باقي الدول العربية ...



ودام الود ...


Powered by vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.